2010. november 1., hétfő

Mexikói gumpaste

Ennek a masszának a receptjét Lenkétől kaptam. Gyönyörű vékonyra nyújtható, színezhető anyag. Nagyon hamar kőkeményre szárad. A tortákhoz ebből szoktam gyártan azokat az elemeket, amiket marcipánból nem lehet, mert nem keményedik meg.

Hozzávalók: /azt a mennyiséget írom, ami nekem bevált/
500 gr porcukor
4 ek. víz
1-1,5 ek. glükóz
1 kiskanál cmc por   
ez nincs az eredeti receptben, de én szoktam egy kis glicerint löttyinteni hozzá. Ettől szeritnem szebb lesz száradáskor.

Egy műanyag tálban kb. a porcuki felébe belekeverem a cmc port. A vizet felmelegítjük, feloldjuk benne a glükózt. Hozzáöntjük a porcukorhoz. Kanállal keverjük amíg tudjuk, ezután gyúrjuk. Fokozatosan tesszük hozzá a többi porcukrot. Lehet, hogy nem fog kelleni mind. Annyit tegyünk, hogy rugalmas és formázható masszánk legyen. Nyújtani keménytőn kell.
Most készülök ráállni a virágok formázásának tanulásához, úgyhogy fogok még ide feltenni képeket.

22 megjegyzés:

  1. Kedves Petra!

    Gratulálok a munkáidhoz, gyönyörűek.
    A cmc port hol szoktad beszerezni? :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm!
    A cmc por az M-Gel Kft.-nél beszerezhető. Lehet tőlük rendelni is. De nagyobb cukrászkereskedésekben is biztosan van. Petra

    VálaszTörlés
  3. Szia Petra!
    Gratulálok a tortáidhoz, nagyon szépek!
    Szeretném megkérdezni, hogy ez az általad említett cmc por az M-Gel Kft.-nél?? http://www.m-gel.com/products_list.php?Category=253

    VálaszTörlés
  4. Szia!

    Köszönöm!

    Itt a link a cmc-ről, ami nekem van /Eisbinder/:
    http://www.m-gel.com/product_details.php?Product=261

    VálaszTörlés
  5. Szia Petra!

    Annyi kérdésem lenne,hogy a megmaradt mennyiséget meddig lehet eltárolni,és hogy ugyanolyan lesz az állaga ,ha később használom fel?

    Köszi szépen.

    VálaszTörlés
  6. Szia!

    Elvileg bármeddig eltartható, mert romlandó anyag nem nagyon van benne. Ha jó gondosan becsomagolod folpackba meg zacsiba, akkor simán felhasználható hetekig. A külseje lehet, hogy megkeménykedik, de ha jól átgyúrod, akkor ugyanolyan lesz, mint frissen.

    VálaszTörlés
  7. Ó,köszönöm a gyors választ:-)
    Még annyi kérdésem lenne,hogy ezzel akár tortát is be lehet vonni,vagy arra azért nem jó,és,hogy ízesíteni esetleg aromával lehet -e?

    VálaszTörlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  9. Hááát...tortát bevonni nem próbáltam vele, de szerintem Te se tedd. Nagyon hamar kőkeményre szárad. Ízesíteni lehet, csak kérdés, hogy érdemes-e?

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm szépen,utána már én is gondolkodtam,hogy butaságot kérdeztem:-),le is írtad,hogy gyorsan szárad,meg keményre köt,nem tudom,hogy gondoltam:-),de köszönöm még egyszer a válaszokat.

    VálaszTörlés
  11. Szia Petra!
    Te próbáltad már ezt a CMC port? Félek minden újdonságtól, mert már elég sok pénzt kidobtam a kísérletezgetésre... http://www.falatozzunk.hu/search/label/tort%C3%A1k
    Itt olvastam a metylcellulose-ról és ki is próbáltam ebben a receptben.
    http://kiprobaltrecik.extra.hu/tortak2.htm#tragantm
    Katasztrófa! Gyakorlatilag porcukor és víz keveréke, mert a metylcellulose semmit nem csinál. Üdv, Magdi

    VálaszTörlés
  12. Szia Petra!
    Szeretném megkérdezni, hogy ezzel a cmc porral dolgoztál-e már?
    Üdv, Magdi

    VálaszTörlés
  13. Szia Magdi!
    Persze, én általában mindig ezt a gumpastot használom. Már nagyon sok félét kipróbáltam, de ez a legjobb szerintem. A cmc nem ugyanaz mint a metylcellulose. Azt is próbáltam még régebben, de nekem sem jött be. Petra

    VálaszTörlés
  14. Szia Petra!
    Köszönöm a választ! Ma megyek Szegedre és veszek cmc-t, utána pedig megpróbálok alkotni. :-)
    Magdi

    VálaszTörlés
  15. Szia Petra!
    Ma vettem cmc-t és már be is gyúrtam a gumpastot. Felvette mind a fél kiló porcukrot, sőt még lehet, hogy kellene is bele, de nem mertem többet tenni, mert a fondant is becsapós készítéskor. Gondolom még tehetek majd bele, ha lágy lenne. De már most látszik, hogy jó anyag! Köszönöm! Egyetlen bánatom a cmc-vel kapcsolatban, hogy 2 kiló és lehetetlen elhasználni a szavidő lejárta előtt... Volt tragant is, de a 20 deka drágább, mint a 2 kiló cmc, ezért nem volt nehéz dönteni.
    Van egy (?) nagy dilemmám a fondantos tortákkal kapcsolatban. Majd mindenhol azt olvasom, hogy a fondanttal történő bevonás előtt hűtőben dermesszük a tortát. Ez oké is, mert sokkal masszívabb a hideg krém, de még a torta is, viszont hőmérséklet különbség miatt "izzad" a fondant, ezért ragad és szakad. Tapasztalatom szerint még a kész fondantos tortát se jó hűtőben tárolni. Még valami, nem szeretem a vajkrémet, de fondant alá sokkal masszívabb, mint a főzött krémek. Vagy valamit rosszul csinálok? Köszönöm a segítséged! Magdi

    VálaszTörlés
  16. Szia Magdi!
    Nagyon örülök, hogy már most tetszik! Figyeld meg, nagyon megkeményedik mára. Szeritnem nem fog kelleni hozzá több porcuki. Én is sokat eladtam az én két kilómból, mert tényleg sok. De pl. royal icingba is szoktam tenni picit. És nyáron csinálj fagyit! Elvileg abba való...
    Én a tortákat nem szoktam nagyon hideg hűtőbe tenni. Csak 1-es fokozaton megy a hűtőm. Próbálj a még egy kis glicerint is tenni és felhasználás előtt még plusz egy kicsi margarint belegyúrni. Én így szoktam /és színtelen mandulaaromát is rakok bele/. És nem csak sima fondanttal borítok, hanem felesbe gyúrom be marcipánnal és szuper anyag lesz belőle. Borítás alá én is mindig vajkrémet használok, bár én sem vagyok oda tőle. Remélem tudtam segíteni. Üdv, Petra

    VálaszTörlés
  17. Szia Petra!
    Köszi a tanácsokat, megfogadom. A vasárnapra kellett csinálnom egy lepkeszárnyas Barbit, amire csak mintákat raktam, nem borítottam teljesen. Szombaton estére elkészült, de gyanús volt, így reggel meg se voltam lepve, hogy minden díszt le kellett vennem (már ami nem esett le), vajkrémet csináltam gyorsan és újra díszítettem. Na akkor megfogadtam, hogy vagy ganache, vagy vajkrém, de semmi puding a fondant alá! A hűtőm állandóan minimumon van, így inkább marad a kamra.
    De a lényeg, hogy kipróbáltam az anyagot és jó, bár az enyém lágyabb, mint a fondant. (Esetleg pont ezért nyúlik jobban? Vagy vmit elrontottam?) Gyakorlatilag addig nyújtom, ameddig akarom, pontosabban inkább vigyázni kell, hogy ne legyen túl vékony. Csináltam pár rózsát, majd holnap folytatom, nagyon élvezem, hogy kipróbálhatom a Wilton kiszúró készletemet.
    Köszönök mindent, Magdi

    VálaszTörlés
  18. Szia Petra !találtam végre cmc-port de csak 2- kg os kiszerelésben van !! Ajánlottak helyette egy kicsi zacskós valamit ami fagylaltokhoz használnak eredetileg !! ki merjem próbálni mert már félek a kísérletezéstől de fontos lenne !!Előre is köszönöm a válaszod Viktória ! :)

    VálaszTörlés
  19. Szia!
    Elvileg a cmc-t is fagyihoz használják...jó lenne tudni a "kis zacskós valami"nek a nevét.
    De ha gondolod én tudok neked küldeni az enyémből. Írj egy e-mailt a petraakonyhaban@gmail.com-ra és megbeszéljük.
    Üdv: Petra

    VálaszTörlés
  20. Magdi!
    Igen, érdekel a piros festék! E-mailben megbeszéljük?

    VálaszTörlés
  21. Szia Petra!
    Segítséget szeretnék kérni,kipróbáltam a receptedet,de nekem nagyon kemény lett a massza,olyan mint a beton:-),nem tudom,hogy én csináltam valamit rosszul,vagy a cmc por nem a megfelelő,az MGL-nél vettem ahogy írtad 2 kg-os kiszerelésben EISBINDER-CMC ,narancssárga zacskóban van,nem tudom,hogy mi lehet a probléma,ja még annyit,hogy a Lenkénél olvasott 3 evőkanál vizet tettem csak bele a nálad írt 4 helyett,esetleg az lehetett a baj?

    Üdv. Marcsi

    VálaszTörlés
  22. Szia Marcsi!
    Ne haragudj, hogy csak most írok, de kicsit elhanyagoltam szegény blogomat...
    A masszád már a begyúráskor kemény volt? Mert ha utána állásában keményedett meg az nem gond. Át lehet gyúrni és visszapuhul. Ha már a begyúrásnál is nagyon kemény, akkor valószínű, hogy a folyadék volt a kevés. Én azért 4 ek. vizet írtam, mert nekem úgy vált be. Ha tudok segíteni, csak írj nyugodtan. Üdv: Petra

    VálaszTörlés